Skip Navigation or Skip to Content

Missie en visie

Samen maken we school!

Missie

Bij basisschool Dommelrode creëren we een veilige en inspirerende leefomgeving waarin kinderen zich prettig en bekwaam voelen. Wij vinden dat belangrijke voorwaarden om te kunnen leren en te ontwikkelen tot zelfstandige personen die met vertrouwen hun weg in het leven kiezen.

Bij basisschool Dommelrode zorgen we ervoor dat ieder kind een goed fundament van basiskennis ontwikkelt. We willen dat kinderen kennis niet alleen onthouden, maar ook leren toepassen en nieuwe kennis creëren.

Onze kinderen zijn nieuwsgierige ondernemers en willen de wereld om zich heen ontdekken. We dagen ze uit om te laten zien wat ze kunnen, wat ze willen en wie ze willen zijn. Ze zijn betrokken en kennen en ontwikkelen hun talenten op hun eigen manier.

De school bereidt de kinderen op een gezonde en duurzame manier voor op de samenleving van nu en de toekomst.  Bij ons zetten ze de eerste stappen richting hun toekomst die creativiteit, flexibiliteit en probleemoplossend vermogen vraagt. Wij vinden het daarom belangrijk dat kinderen mede verantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling en leerproces. Op onze school leren we de kinderen samenwerken en om op een positieve en respectvolle manier met elkaar en de omgeving om te gaan. We betrekken ouders nadrukkelijk bij het leerproces, samen maken we school!

Visie

Op basisschool Dommelrode kent de leerkracht elk kind uit zijn/haar groep. Ze hebben weet van de thuissituatie van de kinderen, de interesses, de talenten en weten welke leerstijl het beste bij elk kind past. Dat maakt dat onze leerlingen zich veilig en prettig voelen op school. Ze hebben vertrouwen en voelen zich bekwaam.

Onze leerkrachten sturen samen met het kind het leerproces aan. Dit doen ze door ruimte te geven voor onderzoeksvragen, bepalen van eigen doelen, keuze te geven voor instructie en keuze te geven in verwerking. Hierdoor krijgen kinderen verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling en leerproces. Ze zullen op hun eigen manier, zelfstandig én in samenwerking met anderen groeien. De leerlingen leren van de leerkracht én van elkaar.

Onze leerkrachten geven verbindend les in een rijke en betekenisvolle leeromgeving, vanuit verschillende leertheorieën en verbonden met de buitenwereld. Op deze manier dragen zij kennis over, stimuleren ze strategiegebruik en coachen zij kinderen.

Tijdens dit leerproces is er ruimte voor het mogen en durven maken van fouten, het inzetten van eigen denkkracht en creativiteit, waardoor kinderen tot nieuwe ontdekkingen komen en hun talenten benutten.

Onze leerkrachten hebben regelmatig contact en een goede relatie met de ouders, waardoor de ouders een ondersteunende en stimulerende rol hebben in het leerproces van hun kind. Samen maken we school!

De didactische regels van basisschool Dommelrode

-  De leerkrachten dragen kennis over

-  De leerkrachten staat model voor hoe leerlingen een opdracht uitvoeren

-  De leerlingen leren in een betekenisvolle context